Bij hartfalen werkt het hart minder goed. Het bloed wordt minder goed weggepompt. Je organen en spieren krijgen niet genoeg zuurstof en voedingsstoffen. De bloedvaten raken vol en er lekt vocht uit. Dit gebeurt vooral  in de bloedvaten naar de longen, buik, benen en enkels.
Bij hartfalen gaat je hart meestal langzaam achteruit. In het begin merk je er weinig van. Maar op een gegeven moment ontstaan er klachten. Vaak eerst alleen bij inspanning, later ook in rust. De klachten zijn afhankelijk van de ernst van het hartfalen. De ene dag kun je je fitter voelen dan de andere dag.
Een goede behandeling vermindert de klachten Hartfalen komt vaak voor samen met andere aandoeningen. Die kunnen hartfalen verergeren. En de medicijnen die je voor deze aandoeningen gebruikt, kunnen gevolgen hebben voor de behandeling van hartfalen. Aandoeningen die vaak samen met hartfalen voorkomen en elkaar beïnvloeden zijn:
  • COPD (chronische longziekte)
  • boezemfibrilleren
  • hoge bloeddruk
  • diabetes
  • nierproblemen
  • slaapstoornissen
Als je hartfalen hebt is het extra belangrijk goed voor je lichaam te zorgen. Eet gezond, rook niet en…….beweeg voldoende. Dit helpt de klachten van hartfalen te verminderen en de dagelijkse activiteiten vol te houden.
Bij fysiotherapie Neervoort kan door middel van cardio-, kracht en circuittraining worden gewerkt aan de algemene conditie. Er wordt gedurende minimaal 3 maanden 2 maal per week getraind zowel met een individueel- als een groepsprogramma.
Neem contact met ons op en maak een afspraak.